Životná rovnováha nie je luxus

Pomaly sa začínajú prázdniny, a s nimi pre pár z nás nevyhnutne aj stres. Je podstatné, aby sme si životnú rovnováhu udržali aj v čase na prvý pohľad uvoľnenom, bezstarostnom. ko na to?

Doprajme si duševnú stravu

Starostlivosť o duševnú kondíciu v hektických dňoch často považujeme za luxus, ktorý si môžeme odoprieť. Opak je však pravdou – a správne riadenie duševnej energie a udržiavanie čerstvej mysle sú nevyhnutné na dosiahnutie životnej rovnováhy. Nevyžadujú toľko času ako koncentráciu. Ale určite to stojí za to. Tak ako prijímame živiny vo forme jedla, je podstatné udžiavať prísun i mentálnej stravy, napríklad čas na odpočinok, keď nechávame svoje myšlienky bezcieľne blúdiť. Ale aj čas ponoriť sa do seba – to znamená príležitosť vnímať svoje pocity. Priestor v dennom rozvrhu by mal byť daný aj na hranie a podporu spontánnosti alebo kreativity. Aktivity, ktoré podporujú duševnú kondíciu, sa môžu ľahko stať súčasťou každodenného života. Namiesto sledovania televízie sa jednoducho vráťte k spoločenským hrám a je skvelé z času na čas zmeniť iné každodenné návyky. Môžeme sa vydať inou cestou do práce alebo na nákupy ako zvyčajne – a namiesto toho, aby sme išli do mobilu, je lepšie sa rozhliadnuť.

Životná rovnováha :

1. Dajme životu zmysel

Zatiaľ čo súkromný a profesionálny život prináša čoraz viac podnetov, naša energia a pozornosť sú obmedzené, preto je dôležité si dobre vybrať, čomu sa budete venovať. Základom je mať na pamäti hlavný zmysel života. Horizont pre jeho určenie môže byť len 5 alebo 10 nasledujúcich rokov. Hlavnou vecou nie je podľahnúť tlaku nášho okolia a ponúkaných šablón a nájsť zmysel života, ktorý je pre nás dôležitý. Nie je potrebné vytvárať nič umelé, ale správať sa tak, aby sme videli presah v našom ďalšom smerovaní. Keď všetky zložky života vedú k tomu, čo je podstatné, je ľahšie udržať rovnováhu života aj v ťažkom období V praxi sa v tomto kontexte ľudia často zameriavajú výlučne na seba a svoju cestu k šťastiu a úspechu. Pozornosť k sebe samému je nepochybne nenahraditeľná, ale ak sme pre niekoho prospešní aj my a podporujeme to, čo považujeme za dôležité, náš život je oveľa bohatší.

2. Znovu nadobúdajme kontrolu

Keď je človek v jednom kole, snaží sa hlavne robiť všetko a koná skôr v „režime autopilota“. Koniec koncov, automaticky, bez premýšľania, strávime 70 až 90% nášho času hore, podľa Dr. Kevina Ochsnera z Kolumbijskej univerzity. Ale ak zapojíme vedomú myseľ do rozhodovania o tom, čo nerobiť, môžeme znovu získať kontrolu nad svojimi životmi a nahradiť veľa nepodstatných vecí prospešnejšími. Zaujímavé je, že mnohí ľudia dokážu dobre pracovať s prioritami v pracovnej sfére – ale na osobnej úrovni sa často nechajú uniesť a v mnohých prípadoch je to dosť škodlivé. Zároveň môžeme relatívne ľahko urobiť mozog tzv. prítomným. Zistenia modernej neurovedy ukazujú, že mozog je silne orientovaný na nové podnety. Preto, ak chceme aktivovať našu vedomú myseľ, všimnime si, čo sa deje okolo nás, alebo sa sústreďme na akýkoľvek zaujímavý detail. Jednoduchý a účinný recept na prezentáciu mozgu opísala Ellen Langerová, profesorka psychológie na Harvardskej univerzite. Podľa nej je užitočné všimnúť si tri veci okolo vás v každom okamihu, potom sa myseľ zameria na udalosti, ktoré sa dejú tu a teraz.

3. Urobme si čas na blízkych a koníčky

Prvá vec, ktorú obmedzujeme, keď máme viac povinností ako času, sú naše koníčky, pozornosť a čas pre seba a potom rodinu a priateľov. Spoliehame sa na našich najbližších, aby nás pochopili a podporili. Malo by to tak byť, pokiaľ ide o dočasnú záležitosť súvisiacu napríklad s dokončením dôležitého projektu alebo krátkodobou neuspokojivou personálnou situáciou v tíme. Akonáhle však ide o dlhodobý stav, je potrebné sa s ním vysporiadať a nájsť rovnováhu, aby sme mali dostatok energie na to, aby sme sa postarali o to najdôležitejšie, teda o seba a svojich blízkych. Zmena nemusí byť jednoduchá, ale je to možné. Zároveň nie je vždy užitočné hľadať riešenia pomocou univerzálnych rád. Niektoré z nich môžu byť funkčné, ale ak sa sami nedokážeme uspokojivo vyrovnať so situáciou, je lepšie obrátiť sa na špecialistu. Môže to byť kouč, tréner, ktorý pomôže zamerať pozornosť na to, čo je pre nás dôležité. Navyše na rozdiel od priateľov nepremieta seba a svoje názory do svojich rád, ale svoju pozornosť môže zamerať len na nás.

4. Práca nie je nevyhnutné zlo

V súvislosti s rovnováhou života máme tendenciu zaoberať sa hlavne pomerom medzi energiou venovanou práci a voľným časom. Pritom však nekompromisne rozdeľujeme svoj čas na pracovný a „skutočný“ život. Ale máme len jeden život a práca je jeho súčasťou. Ak to takto vnímame a práca je v súlade s zmyslom vášho života, životná rovnováha bude pre vás oveľa jednoduchšia. Snažme sa preto pristupovať k práci nielen ako k zdroju peňazí, ale aj ako k nevyhnutnej časti času, ktorý máme k dispozícii. Bez ohľadu na oblasť a pozíciu, v ktorej pracujeme, je takmer vždy možnosť ďalej sa rozvíjať, komunikovať so svojím okolím a robiť niečo, aby práca nebola len nevyhnutným zlom. Bez námahy to určite nepôjde. Užitočného spojenca možno získať vo vlastnom mozgu. Každú zmenu, ktorú hľadáme, je dobré si ju podrobne predstaviť. Čím atraktívnejšia je myšlienka, tým je pravdepodobnejšie zapojiť nielen racionálnu myseľ, ale aj podvedomie, ktorého sila je podceňovaná. Všetky, aj čiastočné ciele je vždy dobré definovať pozitívne. Potom sa nám podarí vytvoriť nové žiaduce neuropojenia, ktoré nás posúvajú zvoleným smerom. Ak okolo seba vybudujeme bariéru negatív, ďaleko sa nedostaneme.

5. Zabojujme s negatívnym stresom

Veľkým narušiteľom harmónie v živote je stres, či už je jeho zdrojom veľa práce a málo času, alebo ťažká situácia doma alebo v práci. Existuje veľa rád, ako s tým bojovať. Jedna zásadná je však často zanedbávaná. Stres je automaticky vnímaný ako čisto negatívny faktor. Je to veľmi častý jav.  Vždy, keď niečo robíme vedome a s plnou koncentráciou, cítime napätie a čím viac sa o vec staráme, tým viac napätia vytvára. Tento stav je námahou pre mozog a následne pre celé telo – ale je to prirodzený jav. Je nesporné, že stres je spojený s čisto negatívnymi prejavmi, o ktorých často počujeme. Menej sa však hovorí o tom, že stres je tiež veľmi silným stimulátorom, čo môže viesť k pozitívnym zmenám v živote. Veľa závisí od toho, ako sa naučíme vnímať stres a ako s ním ďalej pracujeme. Ukazuje sa, že v mnohých ohľadoch záleží na našom myslení na strese. Ak pre nás predstavuje čistú hrozbu, naše telo pravdepodobne zareaguje útokom, útekom alebo takzvaným zmrazením. Ak však prijmete stres ako bežnú súčasť cesty k cieľu, alebo ho dokonca považujete za cenný podnet, motivátor k činom, jeho negatívne prejavy výrazne stratia svoju silu. Ak máte nutkanie sa zorientovať v súkromnom timemanagemente, a nájsť svoj work life balance, sme tu pre vás.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *