Osem lekárov

Nechcem teraz múdro komentovať žiadnu konkrétnu situáciu, už roky chodím pravidelne na zdravotné prehliadky, veď istota je istota a tiež už nemám násť. Nedávno som absolvovala takúto prehliadku u všeobecnej lekárky a jej základné otázky boli,  či beriem nejaké lieky, či mám na niečo alergie, či som prekonala kovid, a ešte asi milión ďalších. Na všetky bola odpoveď nie,  na čo sa na mňa pozrela úplne prekvapene a povedala, citujem: „To je v dnešnej dobe zriedkavé!“.

To zase prekvapilo mňa. Ako je možné, že lekárka, ktorá každoročne urobí x zdravotných prehliadok, je prekvapená, že neužívam žiadne tabletky pravidelne, nemám alergie a som v podstate zdravá? Čo robia ľudia, že spotreba liekov – drog je skôr štandardná a nie výnimka? Osviežujúce pitie jedov, uvoľnené súťažné surfovanie na gauči, kulinársky kvalitná súťaž tučného pečeného bravčového mäsa alebo akákoľvek oslava alkoholu na potlačenie depresie? Toto musí byť určite zábava. Lekári, ktorí liečia civilizačné choroby, si mädlia ruky, ale nie pre nevyhnutne prospešnú kvalitu života a očakávanú životnosť nás Slovákov.

Teraz vám uvediem 8 základných lekárov, ktorí sa postarajú o to, aby ste lekára nepotrebovali.

1. Slnko

Každý to pozná: odchádzate z domu, cítite prvé slnečné lúče na koži a následne sa cítite lepšie. Ležíte uvoľnene na slnku pri jazere, čítate dobrú knihu a život je krásny. Slnko aktivuje procesy v tele, je dôležité napríklad pre tvorbu vitamínu D v koži a tým aj pre metabolizmus kostí. Takže presuňte svoje zhnité kosti a užívajte si vonku a nie v dusnej, tmavej obývacej izbe!

2. Príroda

A keď ste vonku, kedy ste boli naposledy v lese? Poznáte len twitterovanie vtákov z počítača? Videli ste posledného slepého strašiaka pred rokmi v dokumente o vesmíre? Už ste niekedy videli skutočnú srnku, jeleňa? Vydajte sa do prírody! Lesné kúpanie je uznávaná metóda zvládania stresu v Japonsku a jedným z dôvodov, prečo ponúkam outdoorový koučing. Stromy uvoľňujú esenciálne oleje do vzduchu, ich vdychovaním sa posilňuje náš imunitný systém. Vďaka terpénom obsiahnutým v lesnom ovzduší naše telo čoraz viac produkuje takzvané zabijácke bunky, ktoré pôsobia proti rakovine. Štúdie tiež ukázali, že pobyt v lese znižuje úzkosť, depresiu a hnev, znižuje stresové hormóny a zvyšuje vitalitu. (Zdroj: „Účinky lesného prostredia na imunitnú funkciu človeka“ (Qing Li)).

3. Šport

Ľudia sa prirodzene radi pohybujú. Sledujte deti s neuveriteľnou energiou, ktorú hrajú počas dňa. Dospelí majú tiež toto nutkanie pohybovať sa, ale v príliš civilizovanej spoločnosti sme za posledných 70 rokov často zabudli, ako počúvať svoje telo alebo sme boli vyškolení. Spomínate si na svoje školské časy: „Posaď sa Anka!  Nehýb sa na stoličke Alex! Nebež po chodbe Max!“ atď., atď., atď. Nutkanie na pohyb je súčasťou našej DNA – a existujú tisíce spôsobov, ako mu dať voľnú ruku (v pravom slova zmysle): hrať futbal alebo golf, plávať a bicyklovať, pozerať bedminton alebo Netflix – ale prosím, urobte to na veslovacom stroji alebo bežiacom páse – niečo je tu určite aj pre vás – stačí prepnúť prepínač a začať premýšľať inak.

4. Chôdza

Chôdzu vyberám ako špeciálnu formu pohybu. Každý môže chodiť. Len tak. Bez trénera. Bez špeciálneho vybavenia. A väčšina z nás zvyčajne jazdí do spoločnosti každý deň tak či tak, stretáva sa s priateľmi, chodí sa najesť atď. Táto činnosť je vhodná aj pre veľmi lenivých, stačí to len urobiť. Rozhodnúť sa. Chôdza vykazuje úžasné účinky: uvoľňujú sa endorfíny, posilňuje sa imunitný systém a svaly, znižuje sa depresia a úzkosť a znižuje sa vysoký krvný tlak. Takže nabudúce, keď budete  chcieť ísť len na jednu zastávku autobusom – zabudnite na to a miesto toho radšej choďte pešo.

5. Zdravé stravovanie

Tučný syr, biele pečivo a pozerať televíziu s balíčkom čipsov a plechovkou koly?  No áno, niekedy je to určite ok … v rámci nejakej normy … a – halooooo, ale pracujeme tým na skracovaní nášho života – to je zase dobré pre náš dôchodkový systém, však? Ako stará hedonistka v istom zmysle, vám tu určite nebudem kázať o zrieknutí sa všetkého lákavého a nezdravého už na prvý pohľad – máme len jeden život a určite by sme si to mali užívať! Ale, úprimne … neubudne z nás, ak sa budeme stravovať regionálnymi a sezónnymi potravinami,  a budeme dbať i na to, aby výrobky, ktoré kupujeme, boli tiež vyrobené biologicky rozumným spôsobom. Výživa je palivom pre naše telo, čím vyššia je kvalita prvého, tým lepšie beží to druhé. Do auta by ste si nedali špinu, však?!

6. Voda

Ako špeciálny bod zdravej výživy by sa mala zdôrazniť voda. Nestojí dohromady nič, je nekonečne dostupná v celej našej krajine všade, v najlepšej kvalite a tiež chutí dobre a osviežujúco. Okrem toho sú výhody zosilnené tým, že pitie dostatočného množstva vody dosahuje lepšiu pleť, detoxikuje celé telo.  Elixír zázrakov! Takže odpískajte „iskrivým“ kolovým a sladkým nápojom, a urobte niečo dobré pre seba.

7. Doba spánku

Dospelí vo veku od 18 do 64 rokov by mali zvyčajne spať 7-8 hodín denne. Nie je to však tak. Kvôli stresu, sociálnym médiám, televízii, rôznym voľnočasovým aktivitám, práci atď. mnohí z nás spia ovela menej a výsledkom sú mnohokrát ničivé následky: zvýšená denná ospalosť, nedostatok koncentrácie a s tým spojené znížené kognitívne schopnosti, zlá nálada, podráždenosť. Z dlhodobého hľadiska hovoríme o zvýšenej pravdepodobnosti cukrovky, obezity a kardiovaskulárnych ochorení. Urobte si čas na odpočinok! Začína to zdriemnutím poobede cez víkendy, ak už nie je možnosť cez pracovné dni, cieleným oddychom vopred naplánovaným,  až po nočný odpočinok od 23:00 v pracovných dňoch. Výnimky samozrejme potvrdzujú pravidlo – ak počas týždňa alebo víkendu chcete ísť von aj neskôr na jeden dva drinky s priateľmi, finálny výsledok je vždy pozitívny. Nespochybniteľne!

8. Priatelia

Práca, rodina, nakupovanie, cesta do a z firmy, ďalšie vzdelávanie atď. A kedy sa stretávate so svojimi priateľmi? Pre človeka ako spoločenskú bytosť je nevyhnutná spoločenská výmena v akejkoľvek forme. Smiať sa, rozprávať sa, filozofovať, venovať sa koníčkom alebo spoločne diskutovať o hlbších témach – to všetko je to, čo nás robí ľuďmi. Počas lockdownu korony sme museli zažiť, ako sa cítime, keď sa táto zložka úplne odtrhne – do r…! Takže chyťte telefón, zavolajte niekoľkým priateľom a stretnite sa v priateľskej atmosfére. A prispejte niečím k úspechu večera – buďte viac ako 5. koleso na voze. Stojí to za to! 😊

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *