Všetko máš medzi ušami.

Poviete si, prosím? Tento článok je o čom? A premietnete si, čo vlastne medzi ušami máte. Však?

Je to však text nielen o jednom výnimočnom človeku, ale je o tom, čo medzi tými ušami vlastne máme. Trošku sa zamyslíme a skúsime si uvedomiť, ako sa dá žiť ľahšie a s úsmevom. Čo vy na to? Skúsime? Zároveň si dovolím upozorniť na jeden dôležitý moment, v texte je veľa otázok….odpovedajte si na ne, sami pre seba. Článok má okrem iného za cieľ aj vašu vlastnú sebareflexiu.

Stephen Hawking mal dvadsaťjeden rokov, keď mu lekári diagnostikovali ALS, amyotrofickú laterálnu sklerózu, ktorá napáda nervový systém a vedie k postupnej paralýze celého tela. A skutočne, zriedkavé ochorenie „začalo vypínať“ jeho telesné funkcie, obmedzilo jeho orgány. Mozog však zostal nepoškodený.  Čo spravil Stephen? Zameral sa na svoj mozog. A vyvinul takmer brilantný mozog. 

  • Žijete úžasný život? 
  • Alebo sa vám nejakým spôsobom zrútil? 
  • Neviete, čo robiť ďalej? 
  • Pomerne nedávno vás zradil človek, na ktorého ste sa spoliehali? 
  • Stali ste sa terčom zákernej manipulácie? 
  • Nedarí sa vám v živote uspieť? 
  • Rúti sa do záhuby váš pracovný, či rodinný život?  
  • Točíte sa v kruhu a neviete z neho von? 

Vo všetkých prípadoch čelíte podobnému psychickému tlaku ako vtedy Hawking. Nech je to akokoľvek, stalo sa vám to, je to možno aj teraz realita. Ale čo bude ďalej? Chcete tak zostať? Alebo odolať a zosilnieť?  Ak je to druhé, nasledujúce riadky sú pre vás. Podľa Hawkinga, ktorý „má už len mozog“, je možné zmeniť svoj život zmenou myslenia. Ale mozog nesmie byť „chabrus“, odovzdaný, slabý, negatívny. Musí sa dostať do režimu toku, kde prúdi na pozitívnych vlnách – na dobrú zmenu a zvyk.  Poďme nájsť ten úžasný flow.

Stephen hovorí, že je dobré – aj pre ťažké časy v živote – aktívne trénovať mozog ako svaly, oči alebo hlasivky. Cvičením nemal v úmysle rozlúštiť krížovky a sudoku. Trval na tom. „Trénujte stále. Potom máte väčšiu šancu prekonať prekážky a choroby, ktoré môže život pripraviť. So silnejšou mysľou zlepšíte kvalitu života. Everything is between your ears. „Všetko je medzi tvojimi ušami.“

Pre informáciu je tu pár detailov: 

Hawking poprel, že myslenie, najmä pamäť, by bolo niečo statické, nemenné. Povedal, že môžeme zvýšiť jeho kapacitu a rýchlosť, ale v prvom rade musíme pochopiť, že existujú dva druhy pamäte. Krátkodobá je tá pamäť, ktorú mozog používa na ukladanie málo potrebných informácií OKAMŽITE, ako je meno osoby, s ktorou sa prvýkrát stretneme. Kapacita krátkodobej (prevádzkovej/pracovnej) pamäte je približne sedem informácií. Na druhej strane, dlhodobá pamäť je pre tie informácie, ktoré si v tejto chvíli nemusíme pamätať. Tam sú uložené učebné osnovy pre skúšky, zlomy v živote, udalosti s rodinou alebo priateľmi.

7x pre zdravší mozog

Jednoducho povedané: Pamäť je v mozgu. Preto podľa Hawkinga čokoľvek, čo vo všeobecnosti zlepšuje zdravie mozgu, má pozitívny vplyv na pamäť. Fyzické cvičenie (šport) a zapojenie sa do nových aktivít, ktoré okamžite stimulujú mozog, sú tradičné osvedčené metódy, ktoré pomáhajú udržiavať mozog zdravý.

Pozor! Slovo zdravý je nevyhnutné. Zdravé telo pomáha rozvíjať zdravý mozog. Správne stravovanie a presun stresu do pozadia vám umožňuje lepšie sa sústrediť na nové informácie a prospieva to aj telu. Dôležitý je aj kvalitný spánok. Rovnako ako prijímanie vitamínov a omega-3 mastných kyselín z prírodnej stravy.

Ale Hawking sa nemohol oprieť o zdravé telo. Čo mu teda pomohlo? Akých 7 tréningov mysle môžeme urobiť, aby bol náš mozog silnejší a efektívnejší?

Doporučenia sú nasledovné:

1. Zamerajte sa na jednu úlohu

Krátkodobá pamäť, s ktorou práve pracujeme, funguje ako pracovná plocha počítača.

Nemôžeme v ňom mať neporiadok a zmätok, stačí len niekoľko súborov, s ktorými pracujeme.

Je to preto, že sa sústredíme a efektívnejšie orientujeme.

Hawking varoval pred multitaskingom, veľkým problémom tejto doby.

Priznajme si to: Často sa motáme, nie sme schopní dokončiť jednu vec, venovať pozornosť jednej úlohe. Pracujeme plytko. To je zlé, pretože mozog potrebuje čas na správne kódovanie informácií.

Z hľadiska produktívnejšej pamäte, ak si potrebujeme niečo zapamätať, zastavme multitasking a neriešme viac vecí naraz. Tak, a teraz sa nad sebou zamyslite. Poznáte to? Vidíte sa v riadkoch vyššie uvedených?

2. Silná päťka: zmyslové orgány

Čím viac zmyslov zapojíme do takzvaného kódovania informácií, tým silnejšie to bude. Preto si tak dlho pamätáme babičkine domáce buchty. Bolo to potešenie pre oči, dotyk a chuť. Mali sme pery pokryté cukrom, zaseknuté prsty a cítili sme cesto, náplň…

Rovnakým spôsobom nemusíme poznať osobu, s ktorou sme sa prvýkrát stretli (ZRAK), menom, ale rečou (SLUCH), parfumom (ČUCH), mokrou dlaňou alebo silným stlačením (HMAT), skrátka podľa emócií. Pritom pomáha pozrieť sa do očí a okamžite zopakovať svoje meno.

Napríklad:

„Dobrý deň, volám sa Alex Nový.“

„Teší ma, pán Nový.“

Hawking hovoril: „Ak ponúknete podanie ruky, zapojili ste celkom štyri zo svojich piatich zmyslov.

3. Opakujte to

Potrebujeme pochopiť, ako funguje život – že aj on je istým spôsobom dôsledným učiteľom, ktorý nám vracia to, čo sme ešte nepochopili a nič sme sa z lekcie nenaučili.

Áno, pomáha nám aj na princípe opakovania.

Koniec koncov, vieme to zo školy: Keď si chceme niečo zapamätať, opakujeme to. Opakovanie je matkou nielen múdrosti, ale aj pamäti. Už ako deti nás to od útleho veku učili naši rodičia a učitelia. Neskôr život prevzal prácu: To, z čoho sme sa dostatočne nepoučili, sme nútení prežiť znova.

Hawking si však všimol, že pomáha dospelému, na rozdiel od dieťaťa, nie opakovať jednorazovo, ale rozložiť učenie na dlhšie časové obdobie. Takže ho to učí trpezlivosti a pokore zároveň. Pri transformačnom koučingu sa riadime 7 základnými bodmi stratégie, aby ste pomalými krokmi 100percentne dosiahli to, čo ste si zaumienili. Tu presne môžete zažiť znovuobjavenie trpezlivosti a preveriť sám seba.

4. Rozdeľte to

A teraz jedna zaujímavosť, ktorú Stephen Hawking rozlúštil: vedci už dlho nechápu, ako si väčšina ľudí môže spomenúť na niekoho deväťmiestne telefónne číslo, hoci podľa vedy je človek schopný uchovávať iba sedem informácií naraz.

Potom na to prišli… vieme, ako rozdeliť informácie.

Namiesto deviatich samostatných číslic vidíme tri trojciferné čísla. Alebo si pamätáme dvojité čísla. Záleží na tom, ako sme sa naučili od detstva vnímať dlhšie čísla.

Ako ste na tom vy? Mobilné telefónne číslo si pamätáte v trojčíslach alebo dvojčíslach?

Technika rezania funguje podľa Hawkinga pre akékoľvek informácie. Rozdeľme veľké množstvo údajov na menšie časti a zamerajme sa na zapamätanie si jednotlivých častí. Ako učenie sa básne.

5. Zorganizujte to

Prečo sme takí nepokojní, keď niečo v našom živote nefunguje?

Prečo sa k tomu stále vraciame vo svojej mysli a obávame sa o to, „kým si v sebe nevyčistíme“?

Náš mozog musí fungovať systematicky. Preto majú knihy kapitoly a prezentácie svoje časti. Starostlivým usporiadaním toho, čo si musíme pamätať, pomáhame mozgu vyplniť imaginárne oddelenia pamäte. Potom si spomenie, v akej zásuvke to má. Podobne myseľ pracuje napríklad aj v pexese, ktoré trénuje fotografickú pamäť a tiež rýchlosť rozhodovania.

6. Použite mnemotechniku

Ľudia si všeobecne pamätajú veci, ktoré im dávajú zmysel, resp. ktoré si vedia spojiť s niečím, čo poznajú.

Mnemotechnické pomôcky predstavujú myšlienkové asociácie, vytvárané na základe istých podobností, ktorými tieto informácie pripodobníte k niečomu, čo poznáte a čo je vám blízke.

Málokedy sú však vytvárané sofistikovane, podľa nejakých logických súvislostí, častejšie ich ľudia vymýšľajú prvoplánovo, napríklad na základe začiatočných písmen slov.

  • Polomer Zeme: 6378 km – ŠeTri Sedem Oslov
  • Struny na gitare: Eva Hodila Granát DAtómovej Elektrárne
  • Rímske čísla 50, 100, 500 a 1000LaCDoMa

Toľko šesť tém od Stephena Hawkinga. Ale je tu ešte jedna, veľmi osobná a špecifická pre každého z nás.

7. Učte sa tak, ako je to pre vás ideálne

Hawking sa rád inšpiroval ostatnými. Konečnú formu práce však vytvoril sám hlavou.

A toto je siedma téma: Hawking poukázal na to, že rôzni ľudia uprednostňujú rôzne metódy učenia. Mali by sme používať štýl, ktorý nám vyhovuje, aj keď to nie je to, čo väčšina ľudí vidí ako najlepšiu cestu.

Niekomu pomáha zapisovať si údaje, inému informácie nahrávať a potom počúvať. Niekomu  pomáha učiť sa do rytmu chôdze, iný do rytmu hudby. Pre niekoho je zaujímavá kombinácia rôznych metód. Ale každý má nejaký spôsob, ako využiť svoj mozog vo svoj prospech. A to nielen z hľadiska pamäte, ale aj pri hľadaní riešení rôznych problémov.

Preto by tréneri, terapeuti, či psychológovia nemali hľadať riešenia pre človeka. Naopak, mali by nájsť spôsob, ako človek to svoje riešenie nájde sám. Pretože on ho nájde. Len niekedy potrebuje vedenie. A preto toto vám kouč zaručí. Pretože kouč neradí, neurčuje, čo a ako máte robiť. Kouč vám pomáha mozog rozkypriť a prinúti ho znova premýšľať vo váš prospech. 

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *